Foto: Roel Wijnants / Flickr

Lees in DEMOS van april over de integratieparadox in Nederland, de latere eindtoets voor basis­school­kinderen, en ervaring van mannelijkheid en vrouwelijkheid

25 april 2025

DEMOS, april 2025, jaargang 41, nummer 4

De integratieparadox in Nederland

Door toegenomen migratie is de Nederlandse samenleving in de afgelopen decennia sterk veranderd van samenstelling. Deze demografische verschuiving leidt regelmatig tot verhitte discussies over hoe goed migranten en hun kinderen integreren in Nederland. Steeds weer klinkt het geluid door dat de integratie onvoldoende is. Maar klopt dat wel? Lees verder …

Basisschoolkinderen met migratieachtergrond hebben baat bij een latere eindtoets

In het schooljaar 2014-2015 werd een nieuwe beleidsmaatregel geïntroduceerd over de advisering van groep acht leerlingen in het basisonderwijs. Deze beleidswijziging, waarin de adviezen sterker afhankelijk werden van de inschatting van de leerkracht en eerdere leerprestaties blijkt positief uit te pakken voor kinderen met migratieachtergrond. Lees verder …

Voelen mannen zich mannelijk en vrouwen vrouwelijk?

Identificeren mannen en vrouwen zich sterk met mannelijk en vrouwelijk zijn, en verschilt de invulling van deze begrippen tussen landen? Scandinaviërs verschillen aanmerkelijk van andere Europeanen. Lees verder …

 

Download hier het hele nummer als PDF.

KNAW Logo
Cookie toestemming
Deze website maakt gebruik van cookies van derde partijen voor analyse van dataverkeer. Privacyverklaring.